×
Pro rodiče, kteří svůj život zdobí hudbou
Když se dítě začíná učit hrát na hudební nástroj, je to trošku alchymie a není na škodu se inspirovat několika osvědčenými radami.
- choďte se svým dítětem na lekce a snažte se pochopit styl, jakým učitel dítě vede. Můžete pak doma
působit ve stejném či podobném směru, což je vždy výhoda. Dítě bere vaše podněty lépe, než kdybyste byli „mimo mísu"?
- pokud nemůžete být na celé lekci, zkuste po domluvě s učitelem přijít alespoň na posledních 10 či 15 minut.
Dělejte si poznámky, nahrávky, videa. Doma to uvítáte
- zkuste se zaměřit na to, aby dítě mělo z hraní (a to i v domácím prostředí) dobrý pocit, což je jen jiná podoba
jakékoliv jiné odměny. Dobrý pocit může vycházet z mnoha věcí:
- z vašeho upřímného zájmu o věc a z vaší podpory
- ze schopnosti rozložit si domácí rutinku tak, aby umožňovala postupné a úspěšné dosahování menších cílů
- z malých benefitů po cvičení, tedy toho, co je pro dítě příjemné a dostatečně vzdálené od povinností
- z možnosti využít technologie, například nahrát natrénovany úsek či skladbu a poslat jej učiteli nebo kamarádovi
- k tomu, aby dítě hru na nástroj přijalo opravdu za svou, napomáhá také pocit kompetence, který dítě postupně
získává. Hudba se tak může stát zónou, kde dítě zažívá pocit: „To dokážu, to zvládám, to už umím a v tom jsem dobrý,"
což je obrovská vnitřní motivace
- ukazujte dítěti širší rozměr hudby. Ať cítí, že hudba nezačíná a nekončí s jeho skladbou (která ho může chvílemi
rozčilovat), ale poznává její krásu i díky vam: choďte na koncerty, do divadel, tam, kde se hraje a zpívá. A hrajte
si s hudbou doma – jen tak
- v období začínající puberty se nebojte společně s dítětem nastavovat funkční pravidla hry, tedy i domácí přípravy
na lekce. Domluvte se s dítětem, jak často a kdy bude hrát. Dítěti mohou pomáhat i stopky na telefonu. S hrdostí
vám pak bude ukazovat, o kolik limit přesáhlo. Udělejte si jasno v tom, zda dítě k domácí přípravě potřebuje vaši
asistenci a pomoc, či nikoliv. Dejte dítěti důvěru. Pochopitelně nejspíš sami uslyšíte, zda je na místě
- využívejte vsechny možnosti k tomu dítě emocionálně podpořit, ocenit to, že samostatně cvičí a že se své (mnohdy
náročné, místy frustrující, ale krásné) hudební ceste věnuje. Chvalte své dítě a jeho konkrétní pokrok. Vyvarujte se
však výroků o největší a nejúžasnější šikulce na světě a podobně. Dítě by se pak mohlo začít snažit jen kvůli tomu,
abyste mu takovou gigantickou pochvalu zase dopřáli
- pokud dítě účinkuje na koncertě, pokuste se to nedramatizovat. O trémě, chybách a schopnosti zvládat veřejné
vystoupení by si dítě mělo povídat se svým učitelem. Vy můžete zůstat u všech příjemných prvků vystoupení: mluvíte
o tom, jak se těšíte na skladbu / písničku, kterou dítě předvede; chválíte dítě za to, že se akce účastní; přivádíte
ho na jiné myšlenky, plánujete, co uděláte po koncertě... A když si s vámi chce dítě povídat o svých obavách ze selhání,
pokuste se ho vést v myšlenkách k tomu, že chyby jsou jako taková malá místečka, kde se zakopává a právě tím zakopnutím
se může dostat někam dál. Jde o to, aby po zaškobrtnutí dokázalo znovu vstát
- po několika letech docházky do hudební školy, či kurzu, již zhruba víte, na čem dítě je a tušíte, zda je možné
v cestě pokračovat. Pokud si nejste jisti, ptejte se dítěte i učitele; naslouchejte svým pocitům. Občas je ve hře
takové množství faktorů, že rozhodování není jednoduché. Do hry vstupuje znalost osobnosti konkrétního dítěte. A tady
jste největšími odborníky vy
Pro dospělé žáky
- dávejte si krátkodobé funkční a zvladatelné cíle, například večer chvilku pracovat jen na určité části skladby,
zaměřit se na jedno technické cvičení, jeden poslech a podobně. Důležitá je vaše reflexe, soustředění a přiměřené
očekávání. Díky tomu vám vaše úsilí bude přinášet radost
- aktivní provozování hudby je cesta k sobě. Dávejte si záležet na výběru skladeb, abyste s nimi mohli a chtěli vydržet
co nejdéle
- Zkuste si zreflektovat svou hlavní motivaci a pravidelně si ji připomínat. Kupříkladu:
- chci zahrát koledy u vánočního stromečku
- naučím se pořádně zahrát jednu koledu na trubku a pak ji zatroubím z pavlače na Štědrý den
- až se na kytaru konečně naučím (doplň libovolnou píseň), půjdu na břeh Jizery a tam ji zahraju a zazpívám, děj se co děj!
- za dva roky chci zahrát svou oblíbenou skladbu celé rodině
- na příštím výletu do hor chci na kytaru doprovodit alespoň tři písničky
Přejeme vám krásnou a jedinečnou hudební cestu!
Jak vás provázíme hudebním světem?
Individuální přístup
- Přistupujeme k vám individuálně. Naší hlavní snahou je učinit z hudby vašeho dobrého přítele a zdroj radosti.
- Je pro nás důležité nejen to, jak hrajete, ale také to, jak se u toho cítíte.
- Naši lektoři respektují vaši osobnost a hledají, zda je pro vás vhodnou cestou hudební klasika (standardní metodika
obdobná ZUŠ), nebo cesta populární hudby (hraní doprovodů podle akordových značek, hra na nástroj jako doprovod vlastního
zpěvu, zapojení v kapele a další).
Pestrost nabídky
- Hudebnost podporujeme od útlého dětství formou zábavných hudebních kroužků pro nejmenší děti již od dvou let.
Hudbě se u nás můžete věnovat i ve zralém věku a plnit si své hudební sny!
- Pro děti ve školkovém, mladším školním i starším školním věku máme k dispozici celou škálu hudebních kurzů a kroužků,
které korespondují s jejich měnícími se zájmy.
- Kromě pravidelných lekcí během školního roku se můžete účastnit i našich hudebních příměstských táborů.
Profesionalita
- Naši lektoři průběžně zvyšují svou kvalifikaci prostřednictvím odborných kurzů, navštěvují se navzájem v lekcích
a absolvují metodické semináře. Jsou studenty či absolventy hudebních oborů, nebo aktivními muzikanty s rozsáhlou praxí.
- V každém pololetí se můžete přijít podívat do našich otevřených lekcí, kdy se lektoři mohou více věnovat vašim dotazům
a zároveň vám ukázat způsob své práce.
- Do lekcí přirozeně zapojujeme témata hudební teorie. Pracujeme s konkrétními aplikacemi a nabízíme výukové materiály.
Na webových stránkách školy si mohou děti a učitelé stáhnout testy z hudební nauky.
Pódiová zkušenost
- Snažíme se, abyste často a pravidelně účinkovali na nejrůznějších akcích. Pořádáme třídní přehrávky, vlastní koncerty
a zapojujeme se do festivalů.
- Pociťujeme sounáležitost s naším městem, jeho kulturou a lidmi, kteří v něm žijí. Aktivně se účastníme nejrůznějších akcí
pořádaných městem Brandýs nad Labem – Stará Boleslav.
- Naše kapely LaBanda a RockBanda hrají i na jiných než brandýských podiích (např. Festival Osovský Akord, Den Kostelce nad Labem).
Užitečné rady na cestu
Učit a naučit se hrát na hudební nástroj nebo zpívat je úžasné dobrodružství, ale také velká práce. Na začátku si
jako rodič povšimnete obrovského nadšení.
„Zmáčknu to a hraje to! Chci se to naučit! A úplně všecko a hned!“
Takové odhodlání plní rodiče velkým optimismem. Pro dítě je odměnou a radostí prostě jen to, že se setkává
s něčím novým a skvělým. Jeho malá hlavička je zaplněna hormony štěstí. S nadšením chodí na lekce i z nich a doma
vyhledává kontakt s hudebním nástrojem úplně se stejnou radostí, jako vyhledává kontakt s domácími mazlíky a
oblíbenými hračkami. Tato okřídlená fáze netrvá věčně. Dalo by se říci, že se k ní po malých troškách pak chceme
vrátit celý další život.
Jakmile dítě narazí na první překážky, začíná alchymie. A nikdy není jasné, jak celý ten příběh skončí. Obvykle
ubývá spontánní radosti a hudební adept si uvědomuje, že aby kýžené radosti nabyl znovu, je potřeba něco překousnout.
Překonává lenost, únavu i pocit, že dělá něco, co ho na první dobrou tak úplně nebaví. A dokud dítě (nebo větší či
dospělý muzikant) nedoputuje do stavu, že určitou míru frustrace považuje za obvyklou, nutnou nebo dokonce zábavnou,
je potřeba vnější podpory. Tu dávají učícím se muzikantům jejich pedagogové a rodiče.
Právě pro ně je pár doporučení, která zde přinášíme